Alla inlägg under oktober 2014

Av Tobias Johansson - 29 oktober 2014 23:48

Idag när jag vaknade ville jag att livet skulle vara ett tv-spel eller som Windows att jag bara kunde somna om och vakna upp igen i en gammal savning där detta inte har hänt. Eller att man kan starta om datorn ( världen ) i den senaste versionen då världen va som den ska. När en offentlig person lämnar oss är man alltid lite kluven man vet inte hur man ska känna över en människa man inte har någon personlig relation till. Men Klas Ingesson känns någonstans som en så stor del av min barndom. På varje FIFA spel va han ett köp till ett av mina storlag man spelade med och på Championship manager va han alltid en av dom spelarna jag köpte så fort som möjligt och kanske den spelaren jag senast och motvilligaste tog bort även fast han i dom spelen va lite för gammal till sist fick han alltid vara kvar till pension och sen tränare. Jag gick till och med in i editorn på CM spelen och skapa spelare på FIFA för jag tyckte inte dom gjorde honom rättvisa. Och på FIFA spelen speciellt till konsolerna där man bara fick 40 skapade spelare va dom 40 hårdvaluta och en av dom 40 platserna la jag alltid på att göra Klabbe den rättvisa han förtjänade.

Det fanns en tid Innan Zlatan hysterin innan man buade ut Anders Svensson för att Kim Källström va yngre. En tid där en skadeskjuten Henrik Larsson hade börjat få fart på karriären efter en lite upp och ner Sejour i Holland ( jag va för liten för att personligen ha så bra koll på hans feyenoord vistelse. Den beskrivs ofta som katastrofal men på statistik verkar helt okej ). När Martin Dahlin totalt tappat motivationen och lagt skorna på hyllan när Brolin sen länge fått etiketten att han bara dansade en sommar och nu dansat ut ur fotbollen. Jonas Thern också lagt skorna på hyllan en tid där Sverige hade nått sitt första mästerskap sen 94 första EM sedan 92 där dom 3 största snackisarna va skulle Henrik Larsson kunna bli spelklar efter sitt benbrott. Stefan Schwarz skada och missat EM och att Sveriges 2 bästa mittfältare Pär Zetterberg och Klas Ingesson inte va med i landslaget.

Att Klabbe små gläntade till landslags dörren då och då gav mig alltid en bubblande känsla i magen varför det inte blev mer spel i landslaget om han helt enkelt inte ville eller om han inte fick frågan de vet jag och antagligen får jag aldrig något svar på den frågan.

Att han va med i 94 lagen som för alltid spelade in sig i våra hjärtan vet väll alla och att landslaget sen inte lyckades ta sig till ett nytt slutspel de har jag en massa teorier om som jag kanske återkommer till ( förmodligen aldrig )

Och att Klas Ingesson till sist fick ett kontrakt i ett fransk topplag som inte riktigt gick som jag hade hoppats eller önskat honom är ett annat sorgligt kapitel men Bologna va inget dåligt lag och italienska ligan va den absolut bästa och Ingesson va en av lagets och ligans bästa spelare.

Och att han skulle eller till och med spelade i div 5 men han va inte med till Borensberg så jag fick aldrig tillfälle att se honom live.

Och som östgötsk kille så va det inte konstigt att en annan östgötsk kille från en liten by blir en extra stor hjälte och att jag hade en lärare i 8 från Ödeshög som hade haft Ingesson som elev gjorde ju inte saken mindre han överöstes med frågor så fort tillfälle gavs.

Googla Pär Zetterberg Klas Ingesson och gå in på Aftonbladets artikel att dom ska till EM kommentarerna där va mycket underhållande.
Detta vart en konstig blogg och inte alls som jag hade tänkt mig men vila i frin Klas du kommer alltid vara i mitt fotbollshjärta och dom gångerna jag har varit i Ödeshög och bara sätt hans hus har jag fått en varm känsla inom mig och jag hoppas fortfarande i min naiva dumhet att när jag vaknar imorgon blir det på en gammal save där detta inte har hänt och Klas får en ny chans och kommer besegra cancern <3

Av Tobias Johansson - 12 oktober 2014 12:16

Varför är de så viktigt för människor att få använda ordet neger? Varför är de så fel att Pippis pappa inte är neger kung utan bara kung över kuridutter eller va dom heter och varför är folk inte lika upprörda över att man inte får se Pippi göra kines ögon? Och nästa fråga borde väll vara varför folk fortfarande tjatar om Pippi och klippning men med tanke på att folk fortfarande tjatar om pepparkaksgubbar GB glassar och att ETT bibliotek flyttade Tintin böcker ca 20 meter så känns den frågan överflödig

Ovido - Quiz & Flashcards