Alla inlägg under mars 2015

Av Tobias Johansson - 12 mars 2015 23:17

När jag ändå är igång och nördar så kan jag ju lika gärna fortsätta med Animerade filmer och jag tänker nog inte skriva om filmerna denna gång och nu kommer man nog ändå se att jag är en DC och framförallt Batman freak. Och om Marvels live action filmer oftast är lite för snälla och rosa lull lull är det inget emot Det animerade tror det började redan med Batman the animated series vs Spider-Man serien. Där Batman kändes förhållandevis vuxen och idag kan jag se på serien och fortfarande tycka att den är bra. Medans Spider-man serien va töntig redan när jag typ 12 och har laddat ner något avsnitt och den är långt ifrån smart. Och gjort för 3 åringar. X-Man serien där emot va ganska så bra. Men i övrigt är marvel för gulligt och nu med Disney i ryggen så lät det bara bli ännu mer snuttifierat. Men några enstaka undantag finns det. B

1. Justice League: The Flashpoint Paradox ( 2013 )

2. Superman: Doomsday ( 2007 )

3. Batman: Under the Red Hood
( 2010 )

4. Batman: Assault on Arkham ( 2014 )

5. Justice League: Doom ( 2012 )

6. Batman: Year One ( 2011 )

7. Justice League: War ( 2014 )

8. Batman: The Dark Knight Returns, Part 1( 2012 )

9. Batman: The Dark Knight Returns, Part 2 ( 2013 )

10. Planet Hulk (2010)

11. Justice League: Throne of Atlantis (2015)

12. Turtles Forever ( 2009 )

En kärleks förklaring till fansen om man växt upp med turtles måste man ju älska den filmen

13. Hellboy Animated: Blood and Iron (2007)

14. Justice League: Crisis on Two Earths ( 2010 )
15. Hellboy Animated: Sword of Storms (2006)

16. Avengers Confidential: Black Widow & Punisher(2014)

17. Batman: Mask of the Phantasm ( 1993 )

18. Green Lantern: Emerald Knights (2011 )

19. Justice League: The New Frontier ( 2008 )

20. Superman/Batman: Apocalypse ( 2010 )

21. Green Lantern: First Flight ( 2009 )

22. JLA Adventures: Trapped in Time (2014)

23. Superman/Batman: Public Enemies ( 2009 )

24. Thor: Tales of Asgard (2011)

25. Hulk Vs. ( 2009 )

26. Batman Beyond: Return of the Joker ( 2000 )

27. Batman & Mr. Freeze: SubZero ( 1998 )

28. Batman: Mystery of the Batwoman ( 2003 )

29. Superman vs. The Elite ( 2012 )

30. Next Avengers: Heroes of Tomorrow (2008)




Av Tobias Johansson - 9 mars 2015 04:34

1. The Dark Knight (2008)

en av dom bästa eller den bästa film som någonsin gjort jag kan se den om och om igen och bara älskar den. Varje gång jag ser den är det som första gången om igen. Jag minns även känslan i biosalongen när jag såg den första gången har alltid älskat Heath Ledger även innan den filmen och innan han tragiskt lämnade detta jordeliv. Ända sedan jag såg honom i ten things i hate about you. Och jag har sett det mesta han gjort enligt imdb så är det 3 filmer jag inte sätt varav en är Casanova och den andra är den där om dom homosexuella cowboysen och dom kommer jag väll att se såsmåningom.

2. The Crow (1994)

Min kärlek till denna film redan från första gången jag såg den går inte att beskriva denna mörka fantastiska story med kanske det bästa soundtracket till en film någonsin. Men varje gång jag ser den går det alltid kalla kårar i mig och jag tänker alltid vilken fantastisk skådespelare Brandon Lee var och att detta var filmen som avslutade både liv och karriär

3. Batman (1989)

Är väll min Batman vissa lite äldre eller ja vi stannar där har väll 1966 Batman eller serien. Min Batman är denna fast jag tror egentligen jag tyckte forever va bättre när jag va liten. idag tycker ja väll inte riktigt pga att Tim Burton inte hade lika fria tyglar till att göra ett Gothisk flum epos av denna film som det senare blev. Men jag tycker väll för varje ny Marvel och framförallt DC film som kommer inser man hur mycket jag gillar denna och jag kan se om den igen och igen. Man kommer ju bara rätt in och ingen startsträcka och ingen väldigt få andra filmer kan jag se om och om igen och Jokern är ju förmodligen historiens bästa film skurk.

4. Guardians Of The Galaxy ( 2014 )

Såg den på bio. Och jag har inte skrattat så mycket över en superhero movie som denna. Och det är den marvel filmen jag gillar bäst jag tycker oftast dom varit lite för mycket marvel lättsamt gulligull men i denna passar de och den är väldigt smart och man ser nya saker för varje gång man ser den.

5. Dark Knight Rises. ( 2012 )

Efter att ha sätt den så kunde Jag inte sova på flera veckor och jag blev så tagen och jag kan fortfarande se den och den ger mig rysningar dok är det här det blir våldsamt tydligt att det egentligen inte är en Batman film. Batman är med men den har inget med serietidningarna att göra.

6. Spider-Man 2 (2004).

Den första film jag såg på bio från denna lista eftersom Batman kom året efter. Såg för övrigt amazing spider-man 2 på bio så det är 2orna som gäller för mig på bio. Anledningen i detta fall va att Spider-man gick mig helt och hållet förbi men till slut såg ja ju såklart filmen och tyckte den va tillräckligt bra för att vilja se uppföljaren på bio.

De är den film jag kan se om flera gånger kanske inte lika ofta som Batman. Just när jag skriver detta vet jag inte om någon av dom övriga Spider-Man filmerna kommer med på listan just i skrivande stund den 21 sep 2014 kollar jag just nu på amazing spider man. Och skriver om alla filmatiseringar av denna spindel.

Först och främst skillnaderna mellan dom båda serierna. Det finns minimalt med karaktär uppbyggnad i amazing spider- man. Man vet knappt vilka karaktärerna är eller vad man ska tycka om dom och gör man de så beror det mer på serier tidningen, tecknade serien, eller till och med från dom tidiga filmerna. I Amazing serien är det bara samspelet mellan
Emma Stone och Andrew Garfield som är helt fantastiskt och ljusår ifrån Tobey Maguire och Kirsten Dunst. Speciellt Kirsten Dunst och Emma Stone. Emma Stone känns som den mest levande karaktären av dom alla. Kirsten Dunst där emot är den mest okarismatiska av dom alla och hon som drar ner serien och om man läser på nätet och ser vad folk tycker verkar alla vara överens om att Amazing serien är den bättre jag håller ju uppenbarligen inte med. tobey maguire vs andrew Garfield
Det är också den sista svåra frågan i detta fall för i övrigt är alla andra roller ganska överlägsna från första serien. Om man inte jämför gwen stacy då men hon används inte på samma sätt i serierna så det känns orättvist att jämföra dom 2. Tillbaka till Maguire vs Garfield har alltid tyckte att Maguire varit en bättre Peter Parker. Och jag tycker verkligen inte om Amazing back storie med att han är så otroligt besatt av att leta efter sanningen om sina föräldrar och att han i huvudsak letar efter en specifik snubbe det får honom att framstå som oerhört självisk och inte det minsta heroisk. Och de är klart om man ska rebota en serie såhär pass tätt inpå den andra serien så måste man lägga in något nytt spännande och dom har varit rädda för att gå allt för nära i Amazing och det blir tyvärr allt för tydligt ibland. Så min slutgiltiga dom är att Spider-Man 2 (2004). Är den bästa utav dom 5 filmerna som finns ute just nu och att jag mycket hellre hade sätt en 4a från Spider-Man än en 3a utav amazing spider man.

Men jag gillade verkligen Nostalgi critics VS video även om han inte riktigt tycker som jag http://youtu.be/oBjWXXeMpjA

7. Iron Man (2008)

En C-listad Batman kopia blev startskottet på en superhero hype och gjorde Iron Man till en A-listad superhero som nu är sin egen det säger väll allt. De är en film som inte har några direkta svagheter utan är bra rakt igenom. Jag ska ärligt säga att det inte är en film jag ser om och om igen som tex Batman men den är otroligt bra och jag håller den högt men den är ingen film jag kommer se om och om igen som jag gör med tex Batman

8. Batman Begins (2005)

Förut brukar jag kolla på trilogin flera gånger om året sen blev det en gång om året sen så fanns jag inget intresse av att se hur och varför han blev Batman det är väll det som är till Batman Begins nackdel i det långa loppet Batman är inte Batman i halva filmen ungefär och därför blir de nr 3 i trilogin och också den 4 Batman filmen

9. Captain America: The Return of the First Avenger ( 2014 ).

Har inte så mycket att säga om den mer än att det va en mycket positiv överraskning och jag valde mellan den och Amazing spider man vilken jag skulle se på bio men tyvärr blev det spider man men jag vart inte så imponerad av första filmen men den va väldigt bra och kan faktiskt tänka mig att det kan bli en fel jag kommer tillbaka till då och då något Jag inte känner att jag kommer göra med merparten av marvel filmer.

10. Spider-Man (2002)

Det va ingen film jag väntade på eller sprang i väg för att se. Men jag lånade den och såg den dagen innan jag skulle se 2an på bio och jag gick på bion så jag gillade den och jag ser kanske inte om treologin varje år men kanske varannat och den sticker ut på så sätt att man bryr sig om karaktärerna dom tar sig tid och bygger upp karaktärerna. När en karaktär dör så blir man känslomässigt berörd inget man idag blir när det viktigaste verkar vara att fylla skärmen av cgi bomber

11. Superman The Movie (1978) och Superman II ? Äventyret fortsätter ( 1980 )

den svenska titeln är så töntig så den måste va med. Dom spelades in samtidigt och dom är från den tiden filmen va 90 minuter lång inte nästan 3 timmar som idag så det får bli 3

Tycker fortfaranden. Den håller vissa saker är lite väl överdrivna. Men precis som spider man så bygger den karaktärer och är formodligen därför det har tagit så lång tid innan vi fick se en ny Superman och att man valde att göra en ny 3a istället för att börja om serien va pga att dom 2 första gjordes så bra trotts en väldigt massa dumma beslut som att snurra jorden och åka åka tillbaka i tiden. Och uppfinna det nu klassiska superhero greppet. Jag gör mig fri från mina krafter men oj jag måste ha mina krafter för att överleva.

12 Teenage Mutant Ninja Turtles Secret Of The Ooze ( 1991 )

Kanske inte har samma budget som moderna filmer inte samma special effekter men det finns en kärlek i dom filmerna det är 4 snubbar i sköldpadds dräkter alla vet det och den är gjord för barn ändå känns den inte som att den ser ner på sin publik och den känns seriös iaf för tiden och efter festivalerna när man ligger i festival sjukan är det nästan en tradition att fixa en pizza och kolla på turtles och jag har samma känsla varje gång den är rolig varje gång. Och det är mycket nostalgi i det men ändå en må bra film för mig.

13 Hellboy (2004)

I början på 2000 talet kom de ju en hel drös med superhero movies de va väll det ända Hollywood sysslade med kändes det som. Och många kändes som en upprepning av sig själva. Utan att ha någon aning om källmaterialet så sticker ändå Hellboy ut och är en film som faktiskt får mig att vilja ta reda på källmaterialet läsa serietidning se animerade serier. Tyvärr är det ganska svårt att få tag i serietidningar nu för tiden.

14. X-Men: Days of Future Past (2014 )

Det är väll ett sista hurra för serien och och man skulle gå ut med ett bom. Och om den verkligen är bäst är jag lite osäker på om jag kommer tycka om 5 år men för nu.

15. Hellboy II: The Golden Army (2008).

Minns att jag såg en bakom kulisserna om den innan för att bygga upp hypen och att Guillermo del Toro sa att det va den snyggaste filmen han hade gjort vad det innebar då visste jag inte men guillermo del Toro gör så fantastiska filmer så det säger en hel del att han tycker den är fantastisk och den är verkligen fantastiskt vacker man kan se på den bara för att den är så fruktansvärt snyggt gjord. Jag hoppas verkligen på en trea inom en snar framtid jag har väntat länge nog och den är oerhört snygg rent estetisk se ser den helt awesume.

16 Teenage Mutant Ninja Turtles
Film från ( 1990 )

Samma som med 2an egentligen är nog detta en bättre film rent historie mässigt men det är inte lika mycket fight och den är lite långsammare men ändå en av mina favorit filmer nu som då.

17 Scott Pilgrim vs. the World ( 2010 )

Tycker det är en kul film. Det är en annorlunda och betydligt smalare film har tyvärr inte läst serien det är svårt att hitta svenska serier tyvärr. Men filmen är annorlunda och är en nördig liten kärlekshistoria. Är man 25 - 35 så tror jag man kommer hitta mycket tv spels och musik referenser i den och jag blev positivt överraskad över den men såg att den va med på någon lista över filmer dom floppat men vet inte det är ju ingen Batman iron man utan en väldigt smal nördig film borde inte räknat med bio toppen.

18 V för Vendetta ( 2005 )

Den är mörk den är politisk kritisk sarkastisk och våldsam kanske borde den va högre upp kanske inte. Är nog den långsammaste av dom men massa dialog. Ingen Michael Bay porr med explosioner och tuttar. Det är en långsam film där inte allt för mycket händer långa stunder som tar sig tid till saker andra på den här listan inte gör. Jag hade kunnat tänka mig att både läsa mer V och haft fler filmer i serien än vad som blev.

19 Watchmen (2009)

Den borde varit så extremt mycket bättre. Men Zack Snyder lyckades göra en medioker ointressant film av ett fruktansvärt bra källmaterial så jag ser inte alls fram emot vad han kommer att göra med min älskade Batman men fortfarande kommer jag se om den igen säkerligen.


20 X-Men: First Class (2011)

Brukar inte gilla när man berättar en orgin story Berättas innan den riktiga storyn men ja blev faktiskt förvånad över hur mycket jag gillade den. Snyggt producerad och jag hoppas X-Men aldrig återvänder till Marvel

21 Iron Man 2 ( 2010 )

Vet inte va det finns att säga det som är bra i första filmen finns här storyn håller och det är en kul inte tänka så mycket film som jag faktiskt kan tänka mig att se om vilket är ovanligt med marvel

22 X-Men 2 ( 2003 )

X-Men va ju den första riktiga extremt dyra superhjältefilmer där alla va typ den dyraste filmen någonsin. Och det verkar vara en liten regel i den här typen av filmer. Om första filmen går bra så gör man en 2a som är lite bättre och dom börjar hitta formen och oftast förbättrar va som inte funkade i första filmen sen i film nr raserar man allt man har byggt upp i dom 3 första filmerna. Tycker 1an är väll på ungefär samma nivå 3an kan man strunta i och det är väll det bästa med senaste filmen att Nr 3 aldrig har existerat :P. Tycker dok 2an är lite mer action lite snabbare därför hamnar den högre på listan.

23 Robocop ( 1987 )

Vet inte om den räknas som comic movie tror serie tidningen kom efter egentligen. Men jag vill ha med den också nostalgi men de är en extremt våldsam och mörk humor så klart man måste älska den. Robocop 3 är ju även en sån där film man kan se för den är hysterisk dålig så den är bra. Men denna är bra för den är bra

24 The Avengers ( 2012 )

Detta är Michael Bay porr explosioner släng in så mycket man bara kan detta ska bli filmernas film superhjältarnas storverk och vissa tycker väll detta är det bästa som hänt. För mig är det ganska mycket en film där marvel har tagit en massa lösa trådar dom har planterat i en alla deras filmer. Jag tycker inte det är en film där historien står för sig själv att man kan hänga med. Och för min del så är det väll så att den är inte riktad till mig jag är en sucker för comic book movies men jag tycker ändå det är handlingen drivet i historien som är det viktigaste men det är en film där Jag kollar klockan och mobilen och tappar intresset relativt fort. Men skådespelet är bra och karaktärerna är uppbyggda i filmerna innan

25 X-Men ( 2000 )

2000 talets första superhjälte film som startade allt. Men det är egentligen lite för många karaktärer innan man listat ut formeln för hjärndöd action. Men jag gillar de lite långsamma karaktär byggandet mer än den hjärndöda action porren

26 Kick-Ass ( 2010 )

Satir eller någon sorts Spoof på Serietidnings filmer, ja visst med det är ingen Scary movie eller superhero movie eller 94% av alla andra filmer med movie eller Epic i titeln. Detta är en otroligt smart och väldigt våldsam mörk film och framförallt smart

27 Darkman (1990)

Vet inte om den passar in här egentligen om det verkligen är en comic movie eller inte men.

Danny Elfman. Liam Neeson och Sam Raimi mm jo det är nog helt rätt där dom borde vara. Är nog en väldigt bortglömt film från icke nördar som helt klart förtjänas att ses.

28 Captain America: The First Avenger (2011)

Har inte så mycket att säga om den av marvels första filmer så är detta den som absolut har svårast att stå på egna ben där allt känns som att dom försöker bygga en universum att det egentligen är viktigare att bygga karaktärer man kan bygga ett universum runt än att kanske göra en film som står för sig själv ändå tycker jag den är helt okej.

29 Thor (2011)

Den är snyggt gjord som alla marvel är. Historien är helt okej men som svensk är den lite konstig eftersom man ändå har hyfsad koll på nordisk mytologi. Den är lite mörkare både visuellt och story mässigt än tex Iron Man och Captain America har varit och det uppskattar ju ja. Men tycker inte den blir bättre och bättre för varje gång man ser den tyvärr men klart sevärd dok inte så ofta.

30 Fantastic Four: Rise Of The Silver Surfer (2007)

Ja Fantastistic Four va en katastrof i allmänhetens ögon ( jag tycker inte den va så otroligt illa. Har sätt den på top 10 listor över värsta comicbook movies och det är bara lobotomerat så illa är den inte och jag tycker de andra försöket va helt okej inget mästerverk men jag kan se på den utan att skämmas. Och tror inte nya filmen kommer bli bra av det jag har hört och läst låter de helt värdelöst




Av Tobias Johansson - 9 mars 2015 04:27

eftersom jag fyller 30 i år ska jag försöka göra listor på mina topp 30 inte för att någon bryr sig men det skiter jag i. Dok tog det längre tid än jag trodde dok för jag kollade på alla filmer på listan så förhoppningsvis ska det trilla in lite listor framöver

Ovido - Quiz & Flashcards